STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU
co piszczy w aucie
Napisany przez, Jacek Kaczorek, 2014-09-30

Co piszczy w aucie – czy irytujące dźwięki mogą zapowiadać awarię?


Z jednej strony nawet najcichszy nietypowy odgłos pojawiający się w czasie jazdy, powinien zainteresować kierowcę. Z drugiej strony, część z nich jest naturalna i wraz z rosnącym przebiegiem samochodu różne odgłosy mogą się pojawić, co świadczy o zużywaniu się pewnych części. Nie znaczy to, że można ignorować każdy dźwięk pojawiający się w aucie, które przecież nie jest grzechotką. Bagatelizowanie niektórych odgłosów może prowadzić do kosztownych awarii. Podpowiadamy co piszczy w aucie i jakie mieć konsekwencje.

Hałas: Uderzanie metalu o metal lub dźwięki przypominające potrząsanie skarbonką.

Przyczyna: Zbyt duże luzy zaworów, które powstały z braku regulacji lub usterki hydraulicznego regulatora. Ten sam hałas może także wywołać zużyty (rozciągnięty) łańcuch rozrządu. Poruszanie się takim pojazdem może doprowadzić do poważnej awarii silnika.

 

Hałas: Pisk po rozruchu.

Przyczyna: To co piszczy w aucie, to nic innego, jak zużyty pasek napędu osprzętu silnika. Jeśli się zerwie, samochód odmówi posłuszeństwa np. z powodu rozładowania akumulatora ponieważ pasek nie napędza alternatora. Uwaga! Ten sam pasek może napędzać pompę cieczy chłodzącej. Jeśli ta przestanie działać, silnik przegrzeje się i ulegnie awarii.

 

Hałas: Piszczące hamulce.

Przyczyna: Zużyte lub przegrzane klocki hamulcowe. Aby rozwiązać problem i nie zastanawiać się dłużej co piszczy w aucie należy wymienić klocki lub oczyścić.

 

Hałas: Mocne uderzenia przy uruchamianiu silnika, przy dodawaniu i odejmowaniu gazu.

Przyczyna: Zużyte elementy metalowo-gumowe mocujące silnik i skrzynię biegów (tzw. poduszki). Dalsze eksploatacja samochodu może wywołać przyśpieszone zużycie innych elementów zawieszenia zespołu napędowego a nawet zerwanie się poduszek. 

Hałas: Stuki przy przejeżdżaniu przez nierówności.

Przyczyna: Zużyte sworznie wahaczy lub tuleje, luzy końcówek drążków kierowniczych lub łączników stabilizatorów. Również mogą to być uszkodzenia sprężyn i amortyzatorów. Trzeba natychmiast odwiedzić warsztat, ponieważ będą się pogarszać parametry trakcyjne samochodu, zużywać opony.

 

Hałas: Stukot przy skręconych kołach podczas ruszania.

Przyczyna: Uszkodzenia przegubów napędowych. Nie można bagatelizować tych odgłosów, urwany przegub oznacza brak możliwości dalszej jazdy.

 

Hałas: Uderzanie elementów układu wydechowego o nadwozie.

Przyczyna: Uszkodzone elementy mocujące (wieszaki gumowe i metalowe).

 

Hałas: Głośna praca, warczenie.

Przyczyna: Wszelkie nieszczelności, zwykle na połączeniach poszczególnych elementów układu wydechowego lub w zniszczonych tłumikach. Wcześniej czy później hałas spowoduje, że takim autem trudno będzie się poruszać. Policja może zabrać dowód rejestracyjny z uwagi na głośną pracę.

 

Hałas: Wycie narastające wraz ze wzrostem prędkości.

Przyczyna: Uszkodzenie łożyska koła. Jeśli odgłos nasila się przy skręcie w prawo, chodzi zapewne o łożysko w lewym kole, a jeśli przy skręcie w lewo – o łożysko w kole prawym.

 

Hałas: Szum narastający wraz z prędkością jazdy.

Przyczyna: Niewielkie uchylenie jednej z szyb bocznych, zużyte uszczelki w drzwiach lub oknach, nieprawidłowo zamontowany bagażnik dachowy. Należy sprawdzić mocowanie elementów na dachu. Hałas może generować też antena. To właśnie dlatego niektórzy producenci używają anten w kształcie przypominającym wiertło, co ma redukować zawirowania. W praktyce wystarczy czasami zmienić kąt jej nachylenia, by dolegliwości ustały.

 

Hałas: Głuchy szum, zależny od prędkości jazdy.

Przyczyna: Niewłaściwe ciśnienie w oponach. Trzeba sprawdzić, czy nie ma „kapcia”; na stacji benzynowej skontrolować ciśnienie.

 

Hałas: Skrzypiąca roleta i półka bagażnika.

Przyczyna: Nieprawidłowy montaż na zawiasach lub prowadnicach . Trzeba upewnić się, że wszystko jest poprawnie zamocowane. 

 

Hałas: Skrzypiące fotele.

Przyczyna: To efekt ocierania się elementów konstrukcji siedzeń. Trzeba przesmarować prowadnice i mechanizmy regulacji położenia foteli.


Hałas: Skrzypiące plastiki konsoli centralnej

Przyczyna: Wypełnienie wnętrza samochodów przez Producentów dużą ilością elementów plastikowych, ocierających o siebie powoduje trzaski i skrzypienia szczególnie przy zmianach temperatur. W większości przypadków Autoryzowane Stacje Obsługi radzą sobie z takimi usterkami


  • Alicja Juscinska 09-11-18 07:11:10
    U mnie piszczy w opel astra na wolnych obrotach co to jest za przyczyna


ZOBACZ TAKŻE

KATEGORIA: Serwis