STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU
mieszanie płynów
Napisany przez, Jacek Kaczorek, 2014-11-06

Bezpieczne mieszanie płynów krok po kroku


Mieszanie płynów w samochodzie może stanowić nie lada wyzwanie, bo nie każdy płyn można ze sobą łączyć. Podpowiadamy, których płynów nie wolno ze sobą kojarzyć i jakimi konsekwencjami to grozi.

 

Zwykle problem, czy i który płyn można ze sobą mieszać pojawia się, kiedy daleko od domu okazuje się, że trzeba uzupełnić olej silnikowy, czy płyn chłodniczy. W takiej sytuacji kierowca musi liczyć na intuicję. Podpowiadamy jak powinno odbywać się mieszanie płynów. To ważne szczególnie wtedy, gdy nie wiemy jaki płyn jest w aucie.

Najłatwiej zapobiec pomyłce przy uzupełnianiu płynów, stosując produkt zalecany w instrukcji samochodu. Jeżeli rodzaj płynu eksploatacyjnego jest istotny, to informacja ta podana jest na korku wlewu. A oto o czym należy pamiętać uzupełniając dany płyn w samochodzie.

Płyn hamulcowy

Płyny hamulcowe DOT3, DOT4 oraz DOT5.1 można ze sobą mieszać. Zabronione jest za to mieszanie płynu DOT5. Poza wymienionymi, można spotkać jeszcze dwa rodzaje płynów: R-3 oraz DOT4LV. Pierwszy jest podobny do DOT3, a drugi to płyn o zmniejszonej lepkości w niskich temperaturach, zapewniający szybszą pracę ESP zimą. Oba te płyny są mieszalne z DOT3, DOT4 i DOT5.1.

Płyn chłodniczy

Płyny różnią się nie tylko pod względem przeznaczenia do konkretnej chłodnicy, ale także rodzajem środka bazowego. Co więcej mają różny zestaw środków zapobiegających korozji. Jeśli mieszanie płynów następuje w sposób przypadkowy, może dojść do wzajemnego oddziaływania ich składników, co przy „żrącym” działaniu samego płynu może doprowadzić do uszkodzeń chłodnicy i gumowych elementów.

Płyn do wspomagania

Do układów wspomagania stosuje się zwykle trzy rodzaje płynów w charakterystycznych kolorach: czerwonym (używane także w przekładniach automatycznych), bezbarwnym (syntetyczny) lub zielonym (mineralny). Płynów o różnych kolorach się nie miesza, gdyż może dojść do zmiany ich konsystencji.

Olej silnikowy

Oleje silnikowe są mieszaniną różnych składników (tzw. olejów bazowych), dlatego nie ma przeciwwskazań do mieszania płynów. Oleje mineralne można łączyć z syntetycznymi, szczególnie jeżeli w silniku brakuje oleju, a pod ręką nie ma właściwego produktu. Trzeba jednak pamiętać, że producent zaleca stosowanie oleju o konkretnych parametrach, więc nie warto mieszać ze sobą różnych olejów. Uwaga! Silniki Diesla z filtrem cząstek stałych wymagają olejów niskopopiołowych, gdyż produkty bez technologii LoSAPS niszczą strukturę filtra. Najbezpieczniej jednak jest wówczas, gdy stając przed koniecznościa zmieszania oleju, dolewki dobieramy zgodnie z parametrami podstawowymi. Marka oleju może być różna, ale parametry powinny się zgadzać.

Płyny do spryskiwaczy

W tym przypadku nie ma żadnych obostrzeń. Bez problemów można dolewać płyny zimowe do letnich czy rozcieńczać je wodą. Jednak warto pamiętać, że płyny do spryskiwaczy różnią się nie tylko zapachem i temperaturą zamarzania. Te gorsze słabiej usuwają zabrudzenia (np. owady) i pozostawiają ślady. W okresie przedzimowym najbezpieczniej jest wymienić płyn na zimowy, ponieważ nie zawsze możemy być pewni jakie parametry płynu otrzymamy po zmieszaniu letniegi i zimowego płynu. Lepiej nie zastać w zimowy poranek sopla lodu w zbiorniczku spryskiwacza.

 

 

 



  • Kazimierz 29-12-15 14:12:45
    Wiekszość współczesnych płynów chłodniczych, takich jak DYNAGEL 2000+ miesza się z innymi w 100%, więc nie ma obaw tak jak kiedyś...


ZOBACZ TAKŻE

KATEGORIA: Serwis